המרינה של שדה דב: חיבור חי ותוסס בין עיר וים

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
300 מקומות עגינה לכלי שייט, פארק ציבורי לנופש, בילוי ופנאי, שבילי הליכה על המזח ובית ספר לחינוך ימי. כך תהפוך מעגנת רדינג הקיימת לאיזור הבילויים החדש של צפון תל אביב ברובע שדה דב
מעגנת רדינג - המרינה העתידית של רובע שדה דב
מעגנת רדינג הקיימת תהפוך למרינה החדשה של רובע שדה דב

באוקטובר 2022 קיימה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב דיון בהפקדה על תוכנית להקמת מרינת רדינג ברובע שדה דב. על פי התוכנית, 300 סירות יעגנו במרינה החדשה המתוכננת בצפון תל אביב, ושטח המרינה ישתרע על כ- 100 דונמים בתחום היבשה וכ-58 דונמים ימיים. המרינה תוקם בשטח המעגנה הקיימת כיום, ממערב לתחנת הכוח רדינג, בחלקו הדרומי של רובע שדה דב. כיום מצויה התוכנית בשלב ההתנגדויות.

מעגנת רידינג באדיבות עיריית תל אביב-יפו.
הסטטוס הנוכחי של מעגנת רדינג. צילום: עיריית תל אביב יפו

את התוכנית החדשה מקדמת עיריית תל אביב יחד עם חברת אתרים, המתפעלת את מרינת תל אביב הוותיקה, בה עוגנים כ-250 כלי שייט. מרינת תל אביב הוקמה בתחילת שנות השבעים והיתה המרינה הראשונה בישראל. עורך התוכנית הוא משרד ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים.

בישראל פועלות מספר מרינות בערי החוף: אשדוד ואשקלון בדרום, הרצליה במרכז, וחיפה ועכו בצפון. המרינות מהוות מוקד משיכה לעשרות אלפי מבקרים מהארץ ומהעולם במשך כל ימות השנה, הן בשל השילוב המוצלח של ים ועיר והן בשל השירותים הנלווים המספקים למבקרים פעילויות נופש, בילוי ופנאי.

מרינה תל אביב
המרינה בתל אביב: הראשונה בישראל. צילום: עיריית תל אביב יפו

אזור בילויים חדש בתל אביב

על פי התוכנית, המרינה החדשה תציע לתושבי העיר ולמבקרים אזור בילויים חדש ומעניין. המרינה תהיה חלק מקומפלקס הכולל טיילת חופית, ציר ירוק עירוני, פארק חופי ומעגנת נופש, ספורט ודיג. הפארק חופי מתוכנן כפארק רחב ידיים הכולל פינות ישיבה, מתקני משחק, מתקני ספורט, מצללות ומקום אידיאלי לנופש ופנאי. בנוסף, תוקם במרינה טיילת ציבורית שתאפשר להולכי רגל, מתאמני ריצה ורוכבי אופניים קיום של פעילות ספורטיבית בריאה בשביל המשקיף לים.

במזחים הקיימים, שיעברו שדרוג ושיפוץ, יפעלו ירידים זמניים ויתקיימו אירועי תרבות במהלך השנה כולה בדומה למתרחש באיזורי הבילוי הצמודים למרינות ברחבי הארץ. בתי קפה, קיוסקים ודוכני מזון ישלימו את החוויה ויספקו שירותי הסעדה ובילוי למבקרים במקום.

מעגנת רידינג באדיבות עיריית תל אביב-יפו.
למעלה: מבט אל מעגנת רדינג. למטה: מבנה לחינוך הימי. הדמיה באדיבות עיריית תל אביב-יפו

לא רק בילויים והנאה מתוכננים במרינה החדשה אלא גם חניכה והשקעה בדור הצעיר. על פי התוכנית, המפרץ הדרומי במעגנת רדינג יפותח לצרכי חינוך וספורט ימי. במקום מתוכנן מבנה חדש למועדון שייט ובית ספר לחינוך ימי עם כיתות לימוד, מקלחות, שירותים ואיזורי אחסנה לטובת הפרויקט. כ-60 מקומות עגינה במרינה (מתוך ה-300 המתוכננים בסך הכל) יוקצו לטובת כלי השייט של מועדון השייט ושייטי העתיד. הפעילות הימית במתחם זה תשלים את החינוך הימי המתקיים באזור פארק הירקון כיום.

כך או אחרת, אין ספק שהמרינה החדשה של תל אביב תשמש גורם משיכה משמעותי ברובע שדה דב ותמצב עצמה כאיזור בילויים חדש ומשמעותי במפת חיי הלילה של העיר.

מתחנת כוח למרינה

שטח מעגנת רדינג מהווה כיום חלק מהאזור המוכרז כנמל תל אביב, אם כי הוא אינו פעיל כנמל מזה שנים רבות. בתחום התוכנית ישנן כיום שלוש בריכות: שתי בריכות חיצוניות המשמשות כמעגנה לא פעילה ובריכה שלישית, ממנה שואבת חברת חשמל מי קירור לתחנת הכוח.

בין בריכת מי הקירור לשתי הבריכות החיצוניות קיים חיץ פיזי למניעת מעבר ו/או סחף אנשים לבריכת הקירור. מעל קיים גשר ברוחב 5 מטרים המאפשר המשכיות של טיילת רדינג. בנוסף, קיימים בשטח התוכנית מבנים לשימור ותחנת גז חופית. עם זאת, חשוב להזכיר כי נכון להיום המעגנה אינה פעילה והכניסה לכלי שיט חסומה.

מעגנת רידינג באדיבות עיריית תל אביב-יפו.
מבט למעגנת רדינג המתוכננת. הדמיה באדיבות עיריית תל אביב יפו

מקום מפגש חדש בין העיר לים

מבחינה הנדסית התוכנית מתבססת על השמשת מערך המזחים הקיים, תוך ביצוע שינויים נדרשים כמו: העמקת קרקעית המעגנה, חיזוק והגבהת שוברי הגלים, בניית מערך רציפים צפים ופיתוח מערך תשתיות נלווה בסביבת המעגנה כשטח ציבורי פתוח, קביעת מבני מסחר, שירותים, אחסנה, וכדומה.

מבחינה עיצובית עשו המתכננים מאמץ לשמור על צורתה ההיסטורית של המעגנה הקיימת בד בבד להשמשתה באופן מחודש. התכנון מציע פיתוח היקפי אשר יהא נגיש לציבור וייצר מוקדי פעילות ופנאי סביב רציפי כלי השיט באופן שייצר מקום מפגש חדש, חי וחיוני של העיר והים. עפ"י עקרונות תכנית הפיתוח הסביבתי ובהתאם לתנאי השטח הכוללים קרקע חולית לא יתקיימו נטיעות עצים וההצללה הנדרשת תיעשה באמצעות פרגולות מבודדות.

60 מקומות עגינה יוקצו לחינוך וספורט ימי. מתוך מצגת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב יפו

ללכת על המזח

בהתאם לגישת מיתון התנועה המעניקה עדיפות לתחבורה ציבורית והולכי רגל, הגישה למרינה עם רכב תותר עבור רכב חירום, רכב תפעול, ותותר העלאה והורדת נוסעים בלבד. לא תתאפשר חניה בשטחי התוכנית, למעט חניית נכים, אלא רק בחניונים הסמוכים המתוכננים לקום ברובע. שבילים רחבים (12 מטרים) להולכי רגל ורוכבי אופניים יעניקו גישה רגלית ורכובה למבקרים באתר. עוד מציעה התוכנית להרחיב את הגשר הקיים מעל בריכת ההשקטה לטובת הולכי הרגל ורוכבי אופניים ולהקים טיילת להולכי רגל על פני שוברי הגלים.

מרינה תל אביב מעגנת רידינג
הגשר הקיים יורחב לטובת הולכי רגל ורוכבי אופניים. מתוך מצגת הוועדה המקומית לתו"ב תל אביב יפו

לקריאה נוספת: שני פארקים יחברו את תושבי הרובע החדש לחוף הים

תגיות

כתבות נוספות

תגובות

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן?

הצטרפו לעדכונים ברשתות:

דילוג לתוכן