מהרצליה ועד בת ים: הכירו את טיילת הפארק החופי החדשה בתל אביב

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
טיילת חדשה נולדה לאורך המצוק: שני קילומטרים של מסלול הליכה, רכיבה ומרגוע מול הים. טיילת הפארק החופי מספקת חוויה ייחודית של נופים מרהיבים עם תצפית לקו החוף
טיילת הפארק החופי צילום: יותם מונק
הטיילת משתרעת לאורך שני קילומטר ונגישה לכולם. צילום: יותם מונק
הטיילת הפארק החופי החדשה. צילום: יותם מונק

עיריית תל אביב חונכת היום (רביעי) את טיילת הפארק החופי הסלולה לאורך מצוק הכורכר, בחלקו הצפוני של רובע שדה דב ומעניקה למטיילים גישה ישירה לנוף הים.
הטיילת, שנמצאת בין חוף הצוק מצפון לחוף תל ברוך מדרום, ואורכה כשני קילומטרים, מהווה את המקטע החסר המקשר את רצף הטיילת החופית מבת ים ועד הרצליה.

טיילת הפארק החופי היא השלב הראשון והמוכן של הפארק החופי – פארק טבע בן 500 דונם שמאפשר לציבור גישה לרכס כורכר חופי מרשים, מעניק חוויה ייחודית של נופים מרהיבים עם תצפית לקו החוף ומפגש עם צמחייה ועם בעלי חיים מקומיים. הפארק ילווה גם לכל אורכו את רובע שדה דב.

פיתוח הטיילת כלל עבודות לשיקום השטח, בהן שימור ערכי טבע ואתרי קינון; והצבת אמצעים חדשניים ואקולוגיים של הנדסה סביבתית לצמצום סחיפות קרקע, ייצוב הוואדיות ולהעשרה בצמחיה מקומית מגוונת, במטרה להשיב לטבע איכויות שאבדו.
בנוסף, לטיילת תפקיד חשוב נוסף, בהיותה מקום מפלט ושקט עבור התושבות והתושבים מחיי העיר הסואנים. בימים אלה שוקדים בעירייה גם על הקמת מרכז מבקרים, שיוקם על שטח ששימש בעבר כבסיס צבאי.

טיילת הפארק החופי צילום: יותם מונק
הטיילת משתרעת לאורך שני קילומטר ונגישה לכולם. צילום: יותם מונק

מה עוד יהיה בטיילת?
• טיילת הולכי רגל מבטון בגוון כורכרי לאורך המצוק עם פינות ישיבה לאורכה;
• רחבות תצפית להתכנסות ושהייה;
• פינות ישיבה המאפשרות רגע אינטימי עם הים והשקיעה;
• פרטי עץ ייחודיים להשתלבות בנוף הטבעי ולעמידות מרבית מול נזקי הים;
• עמודי תאורה נמוכים לצד טיילת הולכי הרגל לצמצום הפגיעה בסביבה הטבעית והימנעות מזיהום אור;
• שביל אופניים באורך שני קילומטרים;
• כ-300 עצים מקומיים שמותאמים לאקלים הקיצוני של קו ראשון לחוף הים ונשתלו בתוך קרקע טבעית (ללא מגבלת בתי גידול). נטיעות העצים תוכננו לקליטה מיטבית של העצים בתנאיי האקלים הקשים של רסס ים מלוח, רוח ושמש. כלל העצים ניטעו במקבצים ונעשה שימוש בעצים בוגרים להבטחת מופע מהיר ככל הניתן של עצים גדולים.
• כ-80 מיני צומח מקומיים, כ-250,000 שתילונים ועוד כ- 250,000 גיאופיטים;
• צל – לאורך השביל מוקמו בפינות ישיבה וברחבות התצפית;

טיילת הפארק החופי צילום: יותם מונק
פינות ישיבה והתבודדות מול הים. צילום: יותם מונק

ראש עיריית תל אביב- יפו רון חולדאי: "פתיחת הטיילת בפארק החופי היא בבחינת שמחה כפולה עבור תושבות ותושבי העיר; ראשית כי זהו השלב האחרון בהגשמת החזון העירוני של רצף טיילות שמאפשר הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים מגבול הרצליה בצפון ועד גבול בת ים בדרום. ושנית כי מעתה הם יכולים ליהנות מטיילת מצוק קסומה שעוברת לאורך קו החוף בין חוף תל ברוך לחוף הצוק ופרויקט סי אנד סאן, כשהבשורה העיקרית בה היא שיקום, שימור ושילוב של הטבע העירוני".
הקמת הפארק נעשתה בשילוב של צוות אקולוגים בתכנון המפורט לביצוע, על מנת להבטיח שמירה על השיקולים הסביבתיים.
אלמנטים של תיעול בר קיימא – עבודות העפר תוכננו להטיית מי הנגר לכיוון מזרח, כדי להפחית למינימום את זרימת המים אל מדרון המצוק ולמנוע סחף קרקע והתחתרות של הוואדיות. בנוסף, בשני אזורים נמוכים בוצע תיעול תת-קרקעי המזרים את המים לכיוון מזרח, כדי למנוע הזרמת מים משמעותית אל הוואדיות. הטיילת כולה מונגשת לנכים באמצעות שביל רציף, עם קיצורי דרך במדרגות.

ברובע שדה דב מתוכננים שני פארקים גדולים שיחברו את הרובע לחוף הים – 'פארק המסלול' בשטח של כ-66 דונם ו'פארק החוף' בשטח של כ-177 דונם. פארק החוף ימשיך את פארק הטיילת שנחנך היום ויספק מסלול רצוף להליכה ורכיבה לתושבי העיר.

לקריאה נוספת: פארק רדינג: "לפיקניק, לריצה, לישיבה ליד המגדלור או לצפייה בשקיעה"

תגיות

כתבות נוספות

תגובות

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן?

הצטרפו לעדכונים ברשתות:

דילוג לתוכן