כך ייראה הרובע החדש של תל אביב

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
עיריית תל אביב פרסמה מסמך הנחיות לבינוי ולעיצוב רובע שדה דב. המסמך קובע כללים אחידים לתכנון הרחובות והבניינים ברובע החדש של תל אביב ומציג שלושה טיפוסי מבנים: בנייה מרקמית (עד 9 קומות), מגדלונים (עד 16 קומות) ורבי קומות בני 20 קומות ויותר
הדמיית רובע שדה דב

בשבוע שעבר שלחה עיריית תל אביב לאדריכלים המתכננים ברובע דב, מסמך מטעמה המתייחס לראשונה להנחיות הבינוי לרובע החדש. המסמך שכותרתו: "הנחיות מהנדס העיר לבינוי ועיצוב אורבני ברובע שדה דב", מפרט את העיצוב האדריכלי והפיתוח הסביבתי המתוכנן – ברובע שדה דב ובמתחם אשכול בפרט.

על פי ההנחיות, בשכונה החדשה ייבנו שלושה טיפוסי מבנים: בניינים בבנייה מרקמית, עד תשע קומות, מגדלים (מגדלונים) עד 16 קומות ורבי קומות (מגדלים), הנישאים לגובה של 45-20 קומות.

עוד מצויין בהנחיות המסמך כי הבנייה צריכה להיות אחידה, פשוטה וללא בניינים בעיצוב יוצא דופן. הנחיות הבנייה מתייחסות גם לתכנון הרחובות הראשיים ומעודדות בנייה של מבנים עם קולונדה (שטח מקורה מעל החנויות) המיועדת למסחר, תעסוקה וכניסה לבניינים, בדומה לבנייה ברחוב אבן גבירול. על פי ההנחיות, שטח הקולונדה יהיה בעומק של חמישה מטרים, וגובהו בין 4.5 ל-6 מטרים. מסמך ההנחיות כולל גם פירוט נרחב לגבי חומרי הגמר, הצבעים בהם ניתן להשתמש (בהירים) ואף קובע את מראה המרפסות בבניינים.

פרק נרחב במסמך מתייחס לנושא הקיימות והשמירה על הסביבה. פרק זה כולל הגדרת הגגות העליונים בשכונה כגגות משותפים ומועילים – גגות ירוקים וכחולים שישמשו לטובת גינות משותפות, הנחת פאנלים סולאריים לייצור חשמל ועוד. כל הבנייה צריכה לעמוד בתקן הבנייה הירוקה אך לראשונה, מוצגות דרישות חדשניות בתכנון בנייה ירוקה בישראל. כך לדוגמה, נדרשת לכל בניין תחזית צריכת אנרגיה שוטפת כמו גם אמצעים לייצור אנרגיה מתחדשת שיפיקו 10% לפחות מצריכת האנרגיה החזויה של הבניין. עוד קובעת התוכנית כי 15% מכל מגרש המיועד לבינוי יהיה פנוי מבנייה אטומה ומבינוי תת־קרקעי, לטובת קליטת עודפי מי הנגר ומניעת שטפונות.

ההנחיות הכוללניות לתכנון ועיצוב השכונה הן חריגות מחד, אך מאידך, זו הפעם הראשונה מזה שנים רבות, שמתוכננת בתל אביב שכונה חדשה עם מספר יחידות דיור גדול ומשמעותי כל כך.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר כי "תוכניות הבינוי והפיתוח של שדה דב יוצרות את הכלים להקמת רובע עירוני חדש, בר־קיימא, המשלב עירוב שימושים ואינטנסיביות עירונית המספקת איכות חיים לתושבים, למועסקים ולמבקרים בו. הנחיות מהנדס העיר לעיצוב האורבני ברובע שדה דב מהוות השלמה של הוראות התב"ע התקפה, והן קובעות את אופן החיבור של הבינוי החדש לבינוי בעיר תל אביב־יפו ולמרקמים העירוניים הגובלים, תוך שמירה על זהות מקומית, הבטחת סביבה עירונית קוהרנטית וחיבור נכון בין המגרשים הפרטיים לרחובות ולמרחבים הציבוריים.

"ההנחיות נכתבו כתוצאה מדיון אדריכלי פתוח סביב סוגיית העיצוב האורבני ברובע החדש. חשוב לציין כי מתן הנחיות עיצוב לבניינים ולמרחבים פתוחים מאפשר שמירה על האינטרס הציבורי לסביבה עירונית טובה ומקיימת, לצד מתן ודאות תכנונית וחופש אדריכלי בתכנון כל בניין ובניין".

תגיות

כתבות נוספות

תגובות

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן?

הצטרפו לעדכונים ברשתות:

דילוג לתוכן