התוכנית לבינוי צפון הרובע אושרה להפקדה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
תוכנית מתחם צפון ברובע שדה דב אושרה להפקדה. על פי התוכנית ייבנו במתחם 3,728 דירות בתמהיל מגוון ואלפי מ"ר לתעסוקה, מסחר ומלונאות. 65% מכלל הבניינים ברובע ייבנו בבנייה מרקמית של עד 9 קומות והיתרה ברבי קומות. התכנון שם דגש על תחבורה ציבורית, עידוד הליכתיות ועל שטחים ירוקים ופארקים שישמשו לב פועם לבניית הקהילתיות
מתחם צפוני רובע שדה דב וחוף תל ברוך
שדה דב – השטח עליו ייבנה המתחם הצפוני

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה את הפקדת תוכנית צפון הרובע. תוכנית צפון הרובע משתרעת על שטח של כ-394 דונם בצפון מערב העיר, בתחום מרחב שדה דב שהתפנה. גבולותיה הם רחוב פרופס מצפון, טיילת חוף ברוך ממערב, המשך רחוב בשביס זינגר מדרום, והמשך רחוב אבן גבירול ממזרח.

מרכז הרובע צפון הרובע
מתחם צפון: 394 דונם בצפון מערב העיר

הרובע החדש ממשיך את מגמתה של תכנית המתאר להגברת האיכויות העירוניות בצפון העיר וליצירת קישוריות בין השכונה והרובע לסביבתם, וכולל עקרונות של עירוב שימושים לאורך שלד רחובות ושטחים ציבוריים פתוחים, היוצר רצף עירוני בין שכונות קיימות, שכונות חדשות וחוף הים.

הבסיס לתכנון השכונה החדשה הוא רשת הרחובות המתוכננת כגריד המשכי לרחובות קיימים בהיקף השכונה – הרחובות מקבילים לים או ניצבים אליו. רשת הרחובות מרובת צמתים ומאפשר מגוון אפשרויות הליכה בשכונה.

בתכנון רחובות השכונה הושם דגש על החוויה העירונית של הולך הרגל. לאורך כל הרחובות מתוכננת דופן פעילה המורכבת ממסחר, שימושים קהילתיים וכניסות למבני המגורים. בנוסף לכל אורך הרחובות מתוכננים עצי רחוב משני צידי הרחוב שיעניקו צל להולכי הרגל.

שוק חופשי ודיור בר השגה

גם שכונה זו, בדומה לשכונת אשכול המצויה כבר בשלב שיווק הקרקע, מאופיינת בעירוב שימושים אינטנסיבי. כל מגרש מגורים כולל גם מסחר ולאורך אבן גבירול משולבים גם תעסוקה ומלונאות. בחלק ממגרשי המגורים משולבים שטחים ציבוריים בנויים, כגון גני ילדים ומעונות יום ושימושים ציבוריים נוספים.

3,728 יחידות דיור מתוכננות להיבנות בשכונת צפון הרובע. 3,279 מתוכן ימכרו בשוק החופשי. 50% מהדירות הסחירות ייבנו כיח"ד גדולות, 25% כיח"ד קטנות ו-25% כיח"ד בינוניות בשטחן.

449 יחידות דיור לא יימכרו בשוק החופשי אלא יופנו לדיור בר השגה. בנוסף, מתוכננות 300 יחידות דיור מוגן.

בנייה מרקמית ומגדלים

עיון בתוכנית מגלה כי תוכננו שלושה טיפוסי בינוי עיקריים:

65% מבנייני המגורים בשכונה ייבנו בבנייה מרקמית (עד 9 קומות). לצידם ייבנו 18 מגדלים בגובה של 22-20 קומות ו-6 מגדלים בגובה של עד 40 קומות במפגש רחוב אבן גבירול והרחובות הראשיים בכיוון מזרח-מערב.

תמהיל הדיור גם הוא רחב במטרה לאפשר מנעד רחב של גדלים וצורות מגורים שימשכו אוכלוסיות שונות לשכונה. "מגוון תושבים הינו אחד המרכיבים הנחוצים ליצירת עירוניות חיה ומתוך רצון לקדם שוויון חברתי בעיר", כתבו מתכנני התוכנית.

לצד המגורים מתוכננים 23 אלף מ"ר המיועדים למסיר, 29 אלף מ"ר לתעסוקה ו-83 אלף מ"ר למלונאות.

גולת הכותרת: הפארק החופי ופארק המסלול

אחד הפארקים הגדולים של השכונה הוא הפארק החופי המשתרע על שטח של כ-135 דונם ומהווה חלק מפארק חופי רציף לאורך חוף ימה של העיר.

פארק מרכזי ומרשים נוסף הוא פארק המסלול העובר בלב השכונה בתוואי מסלול הטיסה שהתקיים בשדה התעופה. הפארק בעל הערך ההיסטורי משתרע על שטח של 24 דונם הוא עובר בחלקה הדרומי של השכונה וממשיך לצפון הרובע ולמעשה, ופרוס לאורך השכונה כולה. מבני הציבור המתוכננים בשכונה ממוקמים לאורכו על מנת להפוך את הפארק ללב החיים הקהילתיים של השכונה. הפארק גם מקושר לחצרות המשותפות (חצרות משותפות פתוחות לציבור בלב הבלוקים העירוניים) ולפארק החופי באמצעות מערכת שבילים ציבוריים.

תחבורה ציבורית מפותחת

תוכנית צפון מיישמת גם את מטרת התוכנית המתארית להפחית את השימוש ברכב פרטי בתחומה, על ידי הגברת השימוש בתח"צ, בשבילי אופניים ועידוד תנועת הולכי הרגל. כך לדוגמה, רוחב הרחובות המתוכנן מאפשר רוחב מדרכות נוח עבור הולכי רגל בשילוב נתיבי אופניים ייעודיים במטרה לעודד תנועה בת קיימא ברחבי הרובע. לאורך רחוב אבן גבירול מתוכננים 4 צמתים מלאים המאפשרים מעבר של הולכי רגל ואופניים ורחובות השכונה כולה מרושתים בשבילי אופניים. תשומת לב מיוחדת ניתנה למערך הנטיעות. שטחי קרקע משמעותיים הוקצו במרחב הרחוב כך שיתאפשרו עצי צל גדולים ומפותחים לטובת הולכי הרגל.

עוד מתוכנן מסוף תחבורה ציבורית, ממערב לרחוב הים שייבנה כמסוף תת קרקעי מתחת לפארק החופי, ויאפשר נגישות אל אתרי הנופש הפתוחים על חוף הים. מסוף תחבורה ציבורית יכלול מסלולים לכ-40 אוטובוסים וחניון לרכב פרטי לכ-1,500 מכוניות. הגישה למסוף ולחניון תהיה מרחוב הים ומרחוב רודנסקי. החניון יוכל לתת מענה לחניית רכבים פרטיים, שיתופיים וכן לצרכי טעינת רכבים.

תכנון נוסף הוא להקים בדרום המתחם מרכז לוגיסטיקה מקומי אשר אליו יתנקזו משאיות המובילות סחורה לחנויות בשכונה. ממרכז זה יפוזרו המטענים בכלי רכב זעירים המיועדים לתנועה בתוך עיר. בכך תצומצם תנועת המשאיות בשכונה.

נספח תחבורה רובע שדה דב
תחנות פרופס והגוש הגדול ישרתו את תושבי רובע צפון

שתי תחנות בקו הירוק

התחבורה הציבורית והפחתת השימוש ברכב פרטי מקבלים חיזוק משמעותי מהקו הירוק של הרכבת הקלה (הרק"ל) שיעבור ברחוב אבן גבירול, ויספק גם הוא תחבורה ציבורית קלה ונוחה. הרק"ל המתוכנן כולל שתי תחנות בתחום השכונה: תחנת פרופס ותחנת הגוש הגדול. בנוסף לקו הרק"ל, מתוכננים רחובות ראשיים אשר בהם ניתן לתכנן נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) ומסוף תחבורה ציבורית.  עוד מתוכנן כי חניה ברחובות תתאפשר בכל הרחובות פרט לרחוב אבן גבירול. חניות אלו ישמשו בעיקר לפריקה וטעינה, חניה לנכים, עצירת אוטובוסים של תיירים לבתי מלון, חניה לרכב שיתופי, חניה למוניות וחניה לרכב דו-גלגלי. התנועה בתוך השכונות תתנהל בהתאם לאזורי מיתון-תנועה כולל הגבלת מהירות הנסיעה ל-30 קמ"ש. על פי הערכות המתכננים זמן ביצוע התוכנית הוא 20 שנה מרגע אישורה.

לקריאה נוספת: התוכנית לפיתוח מרכז רובע שדה דב אושרה להפקדה

תגיות

כתבות נוספות

תגובות

רוצים להישאר מעודכנים כל הזמן?

הצטרפו לעדכונים ברשתות:

דילוג לתוכן