16 אלף יחידות דיור ייבנו בעשור הקרוב ברובע שדה דב, ובשנים הקרובות יהפוך שטח הבסיס הצבאי לשעבר, לאחד מאתרי הבנייה הגדולים ביותר בארץ. מי שיחושו זאת היטב הם תושבי שכונת נופי ים, הגובלת במתחמים המרכזי והצפוני של הרובע, ותושבי שכונת למד, הגובלת בחלקו הדרומי של שדה דב – מתחם אשכול.
לאחר פינויו של שדה דב, נעתרה עיריית תל אביב לבקשת התושבים וסללה שני שבילים זמניים החוצים את שטח הרובע ומאפשרים גישה רגלית או רכובה אל החוף. השבילים ממוקמים מול רחוב מארק שאגאל, ומול גן יצחק בשביס זינגר בשכונת נופי ים וכיום ברוב הזמן רק אחד מהם פתוח.
כעת מתנהלות בשטח מתחם אשכול עבודות לסלילת דרך חדשה. על פי הערכות, השדרה הראשונה של הרובע תיפתח לציבור בעוד כשנה. השדרה תאפשר לתושבי שכונת למד גישה ישירה אל החוף, בחלקו הדרומי של הרובע. בניגוד לשני השבילים הזמניים, השדרה החדשה במתחם אשכול תיבנה בתצורתה הסופית, ותהיה מוכנה טרם הגעת התושבים הראשונים של הרובע.
שמירה על נגישות הים לתושבים
"התכנון התב״עי של שדה דב כולל מספר דרכי רוחב ממזרח למערב שאחת המטרות שלהן היא להכניס את הבריזה של הים אל תושבי שדה דב והשכונות שממזרח לו. עם זאת, שדה דב כיום, וגם בשנים הקרובות, הוא אתר עבודה אחד ענקי. ידענו את זה כבר לפני ארבע שנים, בזמן שפינו אותו, לכן יצרנו שני שבילים לים בצפון הרובע", מסביר גיא גודלניק, מנהל יחידת פרויקטים משולבים בעיריית תל אביב.
"אלו שבילים זמניים לרווחת הציבור, לרווחת תושבי נופי ים שיוכלו לעבור בבטחה בשטח העבודות אל הים", מבהיר גודלניק לגבי הדרכים שנסללו בצפון הרובע. עוד הוא מציין כי העירייה סללה שני שבילים במטרה לשמור דרך קבע על הנגישות לים. "אם שביל אחד סגור בגלל עבודות, השני פתוח. כך תמיד יישאר שביל פתוח לרווחת הציבור". גודלניק מדגיש כי: "ההתחייבות לשמירה על נתיב פתוח לים מעוגנת גם בחוזים עם נת”ע, החברה שמבצעת את עבודות הקו הירוק, כך שלא ייווצר מצב ששני השבילים ייסגרו במקביל בזמן העבודות".
היחידה, שבראשה הוא עומד, אחראית על פיתוח התב״ע. בשדה דב לדוגמה, עוסק גודלניק בהנחת התשתיות למערך פינוי האשפה הפניאומטי שישרת את תושבי הרובע, על בניית אזור ניקוז חדש לים, בסמוך לסי אנד סאן, הנחת תשתיות לרשת החשמל ברובע ומשימות מיוחדות, כמו פרויקט מיחזור מים אפורים שיתבצע לראשונה בארץ בקנה מידה ענק של 2,000 יחידות דיור.
משימה מרכזית נוספת שמעסיקה אותו כעת היא הנגשת הים לשכונות המזרחיות לשדה דב. רצועת החוף של הרובע משתרעת על פני קרוב לשני קילומטרים: חלקה הצפוני הוא חוף תל ברוך, חוף מוסדר הכולל סוכת מציל, מסעדה וחניון, ואילו חלקה הדרומי הוא רצועת חוף המשתרעת עד למעגנת רדינג ומוכרת בשם "החוף הסודי".
פתרונות חדשים לתושבי שכונת למד
לא רק תושבי שכונת נופי ים יוצאים נשכרים מהנגישות הגבוהה לים, כעת גם תושבי שכונת למד יקבלו נתיב בטוח אל הים שיחצה דרך אתר הבנייה. הדרך אותה סוללים מצויה מול מרכזה של שכונת למד, יוצאת מערבה מלוי אשכול, מעט דרומית לפינה עם רחוב 2389 ומוכרת כרגע בשם הזמני – שדרה מספר 3.
"קיבלנו הרבה פניות של תושבים משכונת למד בנושא הזה", מודה גודלניק. "בעבר, סירבנו בתוקף. אמרנו שזה לא יכול לעבוד בגלל העבודות על הקו הירוק, אבל עכשיו זה מתאפשר. "בימים אלו אנחנו מפתחים את תב"ע שכונת אשכול, זה המתחם היחיד כרגע בשדה דב שמאושר לבנייה. במתחם הזה נמצאת שדרה 3 – שהיא הרחוב הרוחבי הכי צפוני בתב"ע של אשכול, ברחוב בו נמצא מגדל הפיקוח. אנחנו צופים ששדרה 3 תפתח לציבור סמוך לסוף שנת 2026".
גודלניק מודה שהעבודות על שדרה 3, שתעניק לתושבי למד נגישות קלה לים בקיץ 2027, נועדה גם לשמור על אתר העבודות בשדה דב סטרילי. "אני לא רוצה שאנשים יסתובבו לי באזור שבו עובדים היזמים. שדרה 3 תהיה פתוחה לציבור כרחוב עירוני לכל דבר. יתר הרחובות של תב"ע אשכול יישארו סגורים".
ספסלי ישיבה, שביל אופניים ומפרצי חניה
שדרה 3 לים היא אחת מהשדרות המרכזיות במתחם אשכול. רוחב השדרה הוא 35 מטרים והיא כוללת שני נתיבי נסיעה בכל כיוון ומפרצי חניה לטובת הנהגים. שדרת עצים במרכז השדרה תפריד בין כיווני הנסיעה. לטובת הולכי הרגל, רוכבי האופניים ומשתמשי התחב"צ יותקנו שבילי אופניים ותחנות אוטובוס משני צידי הרחוב.
הולכי הרגל יצעדו במדרכה רחבה מאוד, שתהיה מוצלת בחלקה תחת קולונדות הבניינים שיכללו גם חזיתות מסחריות. כאמור, השדרה נבנית כיום בתצורתה הסופית והיא תכלול גם ריהוט רחוב לטובת משתמשי הדרך בדרכם אל הים.
עם זאת, בסוף שדרה 3 ליד הים, לא ימתין למבקרים חניון. גודלניק מסביר: "זה מיועד לדרופ-אפים בלבד, תבוא ותוריד את הנוסעים או תגיע עם אופניים לים. גם בעתיד לא יהיה שם חניון".
גודלניק מסביר מדוע סוללים את הדרך בתצורתה הסופית ובהשקעה תקציבית גדולה ולא בוחרים לפתח דרך זמנית, כפי שבוצע עבור תושבי נוף ים: "אנחנו רוצים שהציבור יתחיל ליהנות כמה שיותר מוקדם. זו החלטה עירונית, זו המדיניות הקיימת, להנגיש כמה שיותר שטחים לציבור. שדרה מספר 3 תהיה מוכנה עוד לפני האכלוס והתושבים הראשונים".
האם במסגרת פתיחת הדרך לים בעוד כשנה, ייפתח גם מגדל הפיקוח לציבור?
"לא. המגדל סגור לציבור עד שתתקבל החלטה מה עושים בו. העבודות במגדל שאנחנו נבצע הן לא של שימור, אלא רק עבודות חיזוק. אני מאוד מקווה שהעבודות על השדרה אכן יסתיימו בעוד שנה עד סוף שנת 2026, אני יודע שמצטטים אותי פה".
האם נותרה שכונה מזרחית לשדה דב שלא מחוברת לים?
"לא, אני חושב שזה ייתן מענה ממש יפה לכולם".