כל תל אביבי מכיר את התחושה הזו: לצעוד ברחוב אבן גבירול ביום קיץ חם, כשהקולונדה מגינה קצת מהשמש, או לשבת בבית קפה ולצפות בעוברים ושבים. אבן גבירול הוא אחד הרחובות שמייצגים את המהות של העיר תל אביב, עיר ללא הפסקה.
בבוקר העוברים והשבים ממהרים לעבודה והחנויות נפתחות, בצהריים תלמידים חוזרים מבית ספר, לקראת ערב משפחות מטיילות בין גלידריות לדוכני פלאפל, ובלילה הברים מתמלאים במבלים. לא בכדי הפך הרחוב לאחד מהסמלים של העיר.

רגעים לאומיים חשובים
אבל אבן גבירול הוא לא רק מקום של יומיום. הוא שימש כזירה לאירועים משמעותיים רבים בהיסטוריה של המדינה: מחגיגות זכיית מכבי תל אביב בגביע אירופה בכדורסל, דרך הפגנות ענק, ועד הלילה הטראגי של רצח רבין שהתרחש בכיכר מלכי ישראל, לימים, כיכר רבין.
לאורך השנים אירח הרחוב מצעדים, מירוצים, אירועי שבוע הספר ואירועי תרבות רבים שחלקם הפכו למסורת של ממש בעיר. כמעט לכל אחד מתושבי העיר או המבקרים בה מבחוץ שמורים בזיכרון רגעים אישיים או חוויות שנחוו ברחוב אבן גבירול. פגישה רומנטית, עסקה שנחתמה, מפגש אקראי עם חבר או קרוב משפחה. הקסם של אבן גבירול פועל כבר שנים ארוכות, 24 שעות ביממה והמוני הרגעים האישיים והלאומיים מצטרפים יחדיו כמייצגים בולטים של ההיסטוריה והתרבות הישראלית התל-אביבית.

קו אדריכלי שמחבר בין עבר לעתיד
בשנת 2003 נכנס הרחוב לדפי ההיסטוריה גם מזווית אדריכלית: חלק גדול ממנו (בין מרמורק לארלוזורוב) הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, כחלק מהעיר הלבנה. מאז, נדרשו מתכנני העיר לשמור על איזון עדין בין המראה המוכר של השדרה, עם הבניינים האחידים והקצב החוזר של החזיתות הזהות והקולונדה המסחרית המוכרת, ובמקביל, להצעיד את אבן גבירול קדימה אל המאה ה־21.

התוצאה היא תוכנית מתאר ייחודית, שהוכנה בשנים האחרונות, ומוקדשת לרחוב אחד בלבד. התוכנית נועדה לשמור על מה שכולנו אוהבים באבן גבירול, ובמקביל לאפשר לו את ההתחדשות וההתאמות הנדרשות לתל אביב של היום: יותר דירות, יותר מסחר, יותר ירוק, ופחות רכבים ופקקים. הקולונדה ההיסטורית תישמר ותשודרג, מדרכות יורחבו, שבילי אופניים ישתלבו לאורך הרחוב, והרכבת הקלה תעצור בשלוש תחנות תת־קרקעיות ואחת עילית, הפרושות לאורך הרחוב.
אבן גבירול מתחדש ועולה צפונה
עד לאחרונה, חצה אבן גבירול את מרכז העיר מצפון לדרום, בין נחל הירקון לבין שדרות קרליבך ואורכו עמד על כ-3.5 קילומטרים. במקטע זה כ-2,200 דירות, כ־48 אלף מ"ר של שטחי מסחר וכ-45 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה.
תוכנית המתאר שאושרה בשנת 2023 תוסיף עוד כ-2,300 דירות, בדגש על דירות קטנות, תוספת של 20 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותוספת של 15 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה. גם המרכזים המסחריים המוכרים, כדוגמת לונדון מיניסטור וגן העיר יזכו להרחבה ושדרוג.
עם זאת, תוכנית המתאר היא רק השלב הראשון, והפחות משמעותי בשינוי הדרמטי שצפוי הרחוב לעבור. מבט צפונה, אל עבר הירקון, חושף את חלקו העתידי והלא פחות מרשים של הרחוב המיתולוגי של תל אביב.

ציר כלכלי-תרבותי
החלק הצפוני, שיחצה לאורכו של רובע שדה דב וימשיך צפונה עד אזור גלילות, יכפיל את אורכו של הרחוב ויהפוך אותו לציר הכלכלי-תרבותי המרכזי, שיחבר בין מרכז העיר לצפונה.
למעשה, ניתן יהיה להבחין לאורך הרחוב בין שלושה מקטעים בעלי הבדלים תכנוניים מהותיים: אבן גבירול ההיסטורי, בתחומי הכרזת אונסק"ו, אבן גבירול המתחדש בין ארלוזורוב לרוקח, ואבן גבירול החדש – לאורך רצועת החוף שבין שדה דב לגלילות.
בחלק ההיסטורי המבנים יהיו נמוכים יותר והבנייה פחות צפופה, כמתחייב לפי כללי הנראות של העיר הלבנה. בחלקו המרכזי המתחדש, הבניינים יעלו לגובה ביניים של עד 9 קומות ואילו החלק הצפוני, שיתחיל בשדה דב, יאופיין בבנייה חדשה לגמרי שתשלב מבנים מרקמיים, מוסדות ציבור, כיכרות ומגדלים גבוהים שיגדירו מחדש את קו הרקיע בצפון העיר.
ציר תנועה מרכזי בין צפון העיר למרכזה
יצירתו של מרכז עירוני חדש ואינטנסיבי סביב חלקו הצפוני של הרחוב, ברובע שדה דב, במקביל להקמת קו הרכבת הקלה לאורכו, צפויים להפוך את אבן גבירול גם לעורק תחבורתי תנועתי מרכזי מאוד.

כיום סובלים התל אביביים והמבקרים מהעבודות לחפירת מנהרות הרכבת הקלה שכוללת הקמת שלוש תחנות תת קרקעיות במקטע הוותיק של אבן גבירול ותחנת עילית אחת.
בנוסף לתחנות הרכבת הקלה, שכבר נבנות כאמור בחלקו הנוכחי של הרחוב, מתוכננות ברובע שדה דב ארבע תחנות נוספות: "פרופס״, ״נופי ים״, ״איינשטיין״ ו״זהרה לביטוב״ – כולן על ציר אבן גבירול. הרכבת הקלה, יחד עם הנת״צים, שבילי האופניים והמדרכות הרחבות יחזקו עוד יותר את השדרה הוותיקה כעורק פועם וחי של תנועה בעיר ללא הפסקה.
פארק, כיכר ורחוב עם נשמה
אבל לא רק מגדלים וצירי תנועה מתוכננים בחלקו החדש של אבן גבירול. גם בחלקו הצפוני, צפוי להיות לאבן גבירול אופי תרבותי-חברתי ייחודי, או במילים אחרות, ״נשמה״.
דרומית לשדה דב – תוכנית רוקח-אבן גבירול תשלים את הרצף החסר בין מרכז העיר לרובע החדש. האזור, שעד היום אופיין כאזור מסחרי/תעשייתי, יהפוך לאזור פנאי ובילוי שימשוך מבקרים בשעות היום והלילה.
בהמשך, בחצייתו את רובע שדה דב לכל אורכו, יאופיין הרחוב בקולונדות שבצילן תתקיים פעילות מסחר, תרבות ופנאי ענפה. לאורך הרחוב ישובצו לצד מגדלי המגורים גם משרדים, מלונות ומבני ציבור שונים.
שתי נקודות משמעויות הבולטות במפת שדה דב לאורכו של הרחוב הן המפגש שלו עם הפארק הלינארי ועם שדרת איינשטיין שתתחבר אליו ממזרח ותמשיך מערבה בתצורת כיכר עירונית פעילה ורחבה, שתוביל אל פארק החוף והים.

סימן ההיכר לא ישתנה
בין אם בחלקו הוותיק או בחלקו הצפוני החדש, מה שעושה את אבן גבירול כל כך מיוחד הוא התחושה שהוא תמיד היה ותמיד יהיה הרחוב של כולם. בעוד מספר שנים, לאורכו של אבן גבירול החדש, יעברו תלמידים בדרכם לבית הספר, חנויות יפתחו, עוברים ושבים ימהרו לעבודה, תיירים ישבו בבתי הקפה בדרכם לחוף הים והרכבת הקלה תעלה ותוריד נוסעים לאורך השדרה.
בשעות אחר הצהריים, משפחות יעצרו לגלידה או מנת פלאפל בצל הקולונדה, רוכבי אופניים יפדלו בדרכם לרכיבה בפארק הירקון או לגלישה בחוף תל ברוך, ובשעות הלילה הברים יתמלאו במבלים, שיגיעו מרחבי העיר והסביבה.
כמו אבן גבירול הוותיק, גם אבן גבירול החדש יספק עבור הדורות הבאים מצרף אינסופי של רגעים, חוויות, מפגשים וזיכרונות מיוחדים שיגדירו שוב את הזיכרון הקולקטיבי של החוויה הישראלית והתל אביבית. וכשתל אביבים ותיקים ותושבי שדה דב החדשים ייפגשו על אותו ציר, יהיה ברור שהרחוב לא השתנה – הוא פשוט גדל יחד איתנו וממשיך להיות הרחוב המרכזי של העיר, שממשיכה להתפתח, ללא הפסקה.
